De afkorting VTB staat voor VrijeTijdsBesteding, een les die bij leerlingen uit de PO-fase en SV-fase elke week in hun rooster staat. In de lessen VTB maken de leerlingen kennis met verschillende dingen die je kunt doen in je vrije tijd. De leerlingen kiezen zelf van tevoren wat ze vier keer willen doen. Na die vier weken kiezen ze weer wat anders.

Elke week zetten we een VTB-les in het nieuws. Deze week is dat mountainbiken!

Het is vandaag de eerste les en dan begin je natuurlijk bij het begin. Hoe zet je een helm op en hoe strak moet de band onder je kin? Wat is de beste hoogte voor je zadel en hoe verstel je dat? Hoe hou je het stuur vast? Met welke vingers gebruik je de remmen? Met welke hand schakel je en wat gebeurt er dan? Allemaal belangrijke dingen om te weten voordat je begint met mountainbiken. Maar dan gaan ze toch echt weg achter de instructeur aan richting hei en bos om het geleerde in de praktijk te brengen. En dat is in het begin best wel wennen op die kleine paadjes over boomwortels en andere obstakels die er op de hei en in het bos liggen. Tijdens de les gaat het steeds beter en durven de leerlingen steeds meer. Een goede basis voor de komende drie lessen.