Op dinsdagochtend 12 december om 9.15 uur opent de Gooise Praktijkschool de deuren van Winkel 5 voor leerlingen. Elke Advisory heeft daar vandaag een mooi ingepakte uitnodiging voor gekregen.

Project VIJF
Winkel 5 is een onderdeel van project VIJF, een nieuwe vorm van interne stage waar de Gooise Praktijkschool dit schooljaar mee is gestart. Leerlingen uit de PO/SV en SV/BO fase werken één dag in de week (dinsdag) op een afdeling bij ons op school.
Leerlingen konden vooraf kiezen uit verschillende afdelingen waar ze een half jaar werken. Na een half jaar kunnen ze kiezen voor een andere afdeling òf dezelfde afdeling. Er zijn in totaal 12 afdelingen: Proeflokaal 5, Groen 5, Keuken 5, Werkplaats 5, Studio 5, Winkel 5, Atelier 5, Techniek 5, Hout 5, Fietstechniek 5, Facilitair 5 en Buiten 5.
Alle afdeling maken producten om te verkopen in Winkel 5 of verlenen diensten. Daarnaast worden kringloop spullen verzameld, schoongemaakt en opgeknapt om later te verkopen in Winkel 5.

Competenties
Bij VIJF willen we leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun eerste stage. Dit doen we door leerlingen competenties aan te leren die nodig zijn om een goede werknemer te worden. Drie weken lang werken de leerlingen op alle afdelingen aan dezelfde competentie met subdoelen. De competenties waar al aan is gewerkt zijn veiligheid, doorzetten, samenwerken en afspraken nakomen.

Opstarten
De eerste paar maanden stonden in het teken van opstarten. Het was even wennen voor zowel leerlingen als de docenten om een hele dag bezig te zijn en te werken op één afdeling, maar inmiddels heeft iedereen zijn draai gevonden. Gaandeweg zal het aanbod van producten en diensten verder uitgebreid worden. En klanten krijgen de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen.

Opening
De feestelijke opening van Winkel 5 voor leerlingen is een eerste stap. Later in 2024 volgt de officiële opening voor externen. Mocht je nu al nieuwsgierig zijn, dan ben je van harte welkom! Winkel 5 aan Laapersboog 5 in Hilversum is elke dinsdag geopend van 10.00 – 14.00 uur. Tijdens de schoolvakanties is Winkel 5 gesloten.