> Vind jij het leuk met mensen om te gaan?
> Wil jij ervoor zorgen dat een winkel er netjes uitziet?
> Wil jij eraan bijdragen dat een winkel een goede omzet haalt?
> Dan is de uitstroomrichting ‘Winkelmedewerker’ misschien iets voor jou.

Hoe ziet deze uitstroomrichting eruit?

Deze uitstroomrichting duurt ongeveer 2 jaar. Je bent 2 dagen per week op school en loopt 3 dagen stage. Op school wisselen we theorie af met praktijkopdrachten in het detailhandellokaal. Regelmatig testen we je kennis en laten we je zelfstandig opdrachten uitvoeren waarvoor je in de voorgaande periode hebt geoefend.

Wat leer je tijdens deze uitstroomrichting op school?

• Je krijgt vakgericht rekenles, Nederlands en loopbaan en burgerschap.
• Je maakt kennis met begrippen als fifo en derving van goederen.
• Je wordt getraind in het omgaan met klanten, verzorgen van de winkel, verwerken van goederen en lezen van pakbonnen.
• Je ontwikkelt vaardigheden in het werken met de kassa en het inpakken van artikelen.

Wat leer je op je stage?

• Alles wat je op school leert en waar je in getraind wordt, pas je in de praktijk toe.
• Je werkt aan de competenties voor ‘winkelmedewerker’. Dit zijn bijvoorbeeld: samenwerken en overleggen op de werkvloer, op tijd komen en afspraken nakomen, werken volgens de richtlijnen en veiligheidsregels van je stagebedrijf en omgaan met klanten.

Wat wordt er van je verwacht?

• Je doet je huiswerk en stage-opdrachten op tijd.
• Je vindt het leuk om met mensen om te gaan.
• Je loopt minimaal één dag in de week stage in een supermarkt.

Hoe wordt deze uitstroomrichting afgerond?

Je sluit deze uitstroomrichting af met een examen dat wordt afgenomen door KCH Certificering. In 2 jaar tijd bouw je een digitaal portfolio op. Wanneer dit portfolio voldoende is gevuld met ‘bewijsstukken’ (opdrachten, foto’s, verslagen), wordt een eindmeting aangevraagd. Er komt dan iemand van KCH Certificering naar je stageadres, waar jij aantoont wat je hebt geleerd. Daarna volgt een eindmeting (je examen). Als je slaagt, krijg je het het praktijkdiploma winkelmedewerker NLQF erkent door de brancheorganisaties CBL en INretail.

Wat kun je na deze uitstroomrichting?

• Je kunt uitstromen naar (beschut) werk.
• Je kunt verder leren in het mbo.