> Hou je van timmeren en zagen?
> Klus je graag aan auto’s of fietsen?
> Werk je graag met metaal of elektra?
> Dan is de uitstroomrichting ‘Techniek’ misschien iets voor jou.

Hoe ziet deze uitstroomrichting eruit?

Deze uitstroomrichting duurt ongeveer 2 jaar. In het eerste jaar loop je 3 dagen in de week stage en ga je 2 dagen in de week naar school. Hiernaast kun je een branchecertificaat halen, zoals VCA, NIL MAG-lasser niveau 1 of het heftruckrijbewijs.

Aan het eind van het eerste jaar kijken we of je in een Pro-ROC-traject je opleiding kunt afronden op het ROC van Amsterdam. Voldoe je aan de eisen, dan kun je daar een mbo-diploma op niveau 1 halen. Dat kan in de volgende richtingen:
• Pro-ROC AMB assistent autotechniek
• Pro-ROC AMB assistent Schadehersteller
• Pro-ROC Assistent fietstechniek (onder voorbehoud of dit hervat wordt)
• Pro-ROC Assistent installatie- en constructiemedewerker
• Pro-ROC Assistent bouwen, wonen en onderhoud.

In het tweede jaar heb je 1 dag in de week les op school. Wanneer je voor het ROC kiest ga je ook 1 dag in de week naar het ROC en loop je 3 dagen in de week stage.
Als je niet naar het ROC gaat loop je 4 dagen in de week stage.

Wat leer je tijdens deze uitstroomrichting op school?

• Je werkt in de klas aan AVO (Nederlands, rekenen en loopbaan en burgerschap).
• Je krijgt het eerste jaar praktijklessen waarbij je een certificaat bandenmonteur basisvaardigheden en een certificaat machinale houtbewerking kunt halen.
• Je leert vaardigheden die je nodig hebt om zo zelfstandig mogelijk te kunnen werken en leven (solliciteren, gesprekken voeren, een planning maken, veiligheid in de werkplaats, omgaan met gereedschap).

Wat leer je op je stage?

Dat hangt voor een deel af van het bedrijf waar je stage loopt. Op de stage worden afspraken gemaakt over wat je gaat leren.
• Je leert samenwerken in een team.
• Je leert netjes werken en kwaliteit afleveren.
• Je doorloopt een stageboek (ROC) met opdrachten onder leiding van je leermeester.
• Je leert je als een volleerd en gewaardeerd werknemer gedragen.

Wat wordt er van je verwacht?

• Je vindt het niet erg om steeds een stapje extra te zetten.
• Je vindt het vanzelfsprekend om tijdens je werkzaamheden ook schoon te maken.
• Je geniet van het werken aan mooie opdrachten.

Hoe wordt deze uitstroomrichting afgerond?

Techniek biedt maatwerk: iedereen volgt zijn eigen route. Sommige leerlingen halen een ROC diploma, anderen een branchecertificaat of misschien haal jij wel beide.

Wat kun je na deze uitstroomrichting?

• Je kunt uitstromen naar (beschut) werk.
• Je kunt verder leren in het mbo.