‘Gooise Praktijkschool is vaak nog onterecht het ondergeschoven kind’, ‘Mogelijkheden zijn oneindig’ en ‘Misschien meer moeite met leren maar wel veel talent’.
Dat zijn de koppen die journalist Tijmen Hoes van De Gooi en Eemlander heeft gegeven aan zijn reportage over onze vernieuwde afdeling Techniek. De reportage staat in de papieren en digitale versie van De Gooi en Eemlander van 2 november 2022. Lees mee en geniet!

De Gooise Praktijkschool in Hilversum opende afgelopen vrijdag haar volledig vernieuwde techniekafdeling. Vlak voor de zomervakantie begon de school met de grote verbouwing om zowel de kwaliteit van de lessen, als het imago van het praktijkonderwijs te verbeteren.

Bij het lesuur Metaal legt docent Peter Amsing een groepje eerstejaarsleerlingen uit welke stappen er komen kijken bij het maken van een pennenbakje. „Hoe kan hij dit zo goed?”, klinkt het bewonderend vanuit de klas, wanneer Amsing met ogenschijnlijk gemak voordoet wat de bedoeling is. „Ik werk hier al acht jaar”, legt hij lachend uit. „Dit soort dingen kan ik inmiddels wel dromen.”

Na de uitleg schieten de leerlingen vrolijk door het lokaal om zelf een poging te wagen, het enthousiasme spat er van af.

De ruimte waar Metaal wordt gegeven is onderdeel van de vernieuwde afdeling Techniek, net als de vakken Hout en Motorvoertuigen. De lokalen zijn vergroot, met meer ruimte voor individuele werkplekken en meer overzicht voor de docenten, laat PR-medewerkster Tanja Lensen weten. „Het was nu echt tijd om deze afdeling eens flink op de schop te nemen”, vertelt ze. „Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de lessen verbeteren, en hopelijk ook het beeld dat landelijk heerst rond het praktijkonderwijs.”

Want aan dat imago valt volgens Lensen nog wel het nodige bij te schaven. „Het praktijkonderwijs is toch vaak een beetje het ondergeschoven kind. Als er geld gaat naar het mbo en het vmbo worden wij nog wel eens vergeten. Het is gewoon een volwaardige vorm van onderwijs, maar toch hoort het er niet echt bij. Deze leerlingen doen er ook toe, er moeten gewoon nog steeds banden onder een auto gezet worden. We hopen dat deze upgrade bijdraagt aan een beter imago, we zien in ieder geval dat het bij leraren en leerlingen leidt tot veel plezier.”

Diesel

Ondertussen is Amsing nog steeds druk bezig om zijn leerlingen allemaal individueel aan de slag te krijgen. „Eerstejaarslessen zijn vaak als een dieseltje dat even op gang moet komen. Je hebt wat opstarttijd nodig, maar het gaat vanzelf wel lopen”, zegt hij lachend, terwijl de kinderen druk in de weer zijn met het schetsen, meten, vijlen en snijden van hun pennenbakjes. De twaalfjarige Joep vertelt enthousiast dat Metaal tot nu toe zijn favoriete vak is. „Ik vind het leuk om dingen te maken in de vorm die ik zelf mooi vind.”

Als de meeste leerlingen doorhebben wat de bedoeling is, vertelt Amsing wat er allemaal veranderd is in zijn lokaal: „We hebben onder andere een nieuwe vloer, en dat was wel nodig ook. De vorige was nogal glibberig en daardoor best gevaarlijk, maar deze is slagbestendig en slipvrij. De mogelijkheden die we de leerlingen nu kunnen bieden om van alles te creëren zijn oneindig. Dat is echt fantastisch.”

Verbinding

Naast ruimte, overzicht en veiligheid is ook verbinding tussen de verschillende onderdelen van de techniekafdeling een belangrijk speerpunt geweest tijdens de verbouwing. De lokalen staan veel nauwer met elkaar in contact, en er is veel gewerkt met glas om minder afgesloten ogende ruimtes te creëren, maar misschien wel het mooiste voorbeeld is de boot die door de afdelingen gezamenlijk wordt gebouwd. Iedere afdeling draagt zijn eigen steentje bij aan de bouw, en in de verbouwde lokalen sluiten de nieuwe faciliteiten perfect aan bij het grote samenwerkingsproject.

Directeur Lars Bremekamp legt uit waarom die verbinding volgens hem zo belangrijk is. „Door hier echt één groot techniekplein van te maken, proberen we de leerlingen te inspireren om hun passie te vinden. Ze komen overal mee in aanraking, en krijgen zo een beter idee van wat ze leuk vinden. Deze kinderen hebben misschien wat meer moeite met leren, maar hebben natuurlijk wel hartstikke veel talenten, die willen wij helpen ontdekken. Een inspirerende werkplek helpt om een passie aan te wakkeren, daarin proberen wij als school iets extra’s te bieden.”

Een lokaal verderop hangen ook de leerlingen van Mohammed Bakouri, docent in het vak Hout, geluidloos aan zijn lippen wanneer hij uitleg geeft. Als de kinderen aan het werk gaan, straalt de behulpzaamheid er van af, wanneer de één iets niet begrijpt schieten anderen elkaar graag te hulp. „Ik zeg altijd: de leerkracht maakt het vak, maar de gloednieuwe faciliteiten bieden ons natuurlijk wel die mogelijkheid”, legt Bakouri uit. „Waar techniek op andere scholen juist steeds meer verdwijnt, investeren wij in vernieuwing. We zijn zelf snel gewend geraakt aan de nieuwe werkplek, maar docenten van andere scholen kijken hier echt hun ogen uit, dat blijft heel bijzonder.”