Maandag 13 maart was de derde en laatste les van het onderwijsprogramma MoneyWays aan onze leerlingen van 16 tot en met 18 jaar die in de Uitstroom zitten. Jonge rolmodellen tussen de 18 en 27 jaar, zogeheten peer educators, hebben de volgende onderwerpen met de leerlingen besproken:

  1. Bewust maken van hun dagelijkse financiële gedrag. Hoe komen ze aan hun geld en waar geven ze het aan uit? Welke keuzes maken ze daarin? En welke risico’s zijn er als je bijvoorbeeld geld gaat lenen?
  2. Vergroten van de financiële kennis. Hoe stel je een budget op? Hoe krijgen ze grip op hun uitgaven? En waar moeten ze rekening mee houden als ze straks 18 jaar zijn en op zichzelf willen gaan wonen?
  3. Bespreken van de sociaal-emotionele aspecten van geld. De peer educators maken onderwerpen als schulden, opgroeien in armoede, schaamte, verleidingen en groepsdruk bespreekbaar vanuit hun eigen ervaringen. De nadruk ligt hierbij op het durven vragen van hulp als ze in financiële problemen (dreigen te) komen.

Naast deze lessen van MoneyWays worden door onze eigen docenten ook regelmatig financiële onderwerpen in de lessen besproken die dichtbij de belevingswereld van de leerlingen staan.

Vanaf 18 jaar ben je voor de wet volwassen en verandert er vooral veel op financieel gebied. Wij hebben daar een boekje over gemaakt: (Bijna) 18, en dan? Alle veranderingen op een rijtje.