Vrijdag 17 februari was de gymzaal van de Gooise Praktijkschool in Hilversum omgetoverd tot een kledingmarkt: GPS Vinted. Een kledingmarkt waar leerlingen gratis tweedehands kleding en accessoires als schoenen, tassen en sieraden kunnen shoppen.

GPS Vinted is een initiatief van docent Mode & Kleding Larsia Braakman en docent detailhandel/advisor Lotte Kreiter: “We vinden het belangrijk dat leerlingen leren dat tweedehands kleding goed is voor het milieu en je portemonnee. En natuurlijk ook om leerlingen die het goed kunnen gebruiken aan gratis kleding te helpen.”

Het initiatief is door de hele school geadopteerd. Veel medewerkers en leerlingen hebben kleding uit hun eigen kasten, die van buren, familie en andere bekenden gezocht en gedoneerd. Leerlingen van afdeling Facilitaire Dienstverlening hebben alle kleding gewassen, gestreken en zoveel mogelijk op rekken gehangen. Er is zoveel kleding dat ouder(s)/verzorger(s) van 14.30 - 15.00 uur ook zijn uitgenodigd om te komen shoppen.

Voorbereiding tijdens de lessen
De afgelopen weken is er tijdens de lessen op verschillende manieren aandacht besteed aan GPS Vinted. In de vorm van opdrachten, spellen, en filmpjes hebben de leerlingen onder andere geleerd om met zorg om te gaan met het milieu, kleding langer mee te laten gaan, kleding te recyclen en pimpen.

De Gooi en Eembode heeft het persbericht gepubliceerd op hun website.